Kom “planera & hantera min tid bättre” med på din lista över nyårslöften?
I så fall är du välkommen i klubben. Om inte, så kanske den borde det. För även om ämnet ”Time management” kanske är uttjatat så är risken stor att vi borde hantera våra tid smartare och inte bara öka vår effektivitet, utan också vårt välbefinnande. Att vi sliter ut oss utan att uppnå någon större effekt bidrar ju inte till lugn, harmoni och välbefinnande.
Men vad betyder egentligen “Time management”? Vi ogillar uttrycket och tycker det är för vagt. Vi skulle i stället vilja dela upp det och säga att det handlar om att ”vara effektiv, produktiv och organiserad”, och det är här det blir så viktigt att förändra dina vanor och beteenden. Så gör det enkelt: det är ingen idé att försöka följa utarbetade planeringsprinciper om du inte har fått de grundläggande beteendena på plats först.
Vilka är då de grundläggande beteendena? Den ena är att prioritera. Den andra är att organisera. Detta är två av de viktigaste färdigheterna vi utbildar i på PEPworldwide. Så långt, inga problem, men som så mycket annat här i världen, det som låter lätt i teorin kan vara mer utmanande i praktiken. Så läs vidare för en vänlig påminnelse för hur du kan använda dessa två viktiga discipliner (och nyckelordet här är just, disciplin.)
1. Prioritera
Detta handlar om att definiera vad som är viktigt, kontra vad som är bråttom. Notera skillnaden på de två. Träning, t ex, är alltid viktigt, men kanske inte bråttom (även om det kan kännas så efter julledigheten). Om du inte sett den tidigare så kan den vara värd att undersöka Eisenhowers beslutsprincip som har fått sitt namn efter den amerikanske presidenten Dwight D. Eisenhower. 68 år senare och den här matrisen är fortfarande lika aktuell. Och återigen, klarsynthet är nyckeln till din förmåga att kunna prioritera på ett vettigt sätt. Du måste vara säker på att du faktiskt jobbar med rätt sak.
2. Organisera
Kan du hitta exakt det du behöver, när du behöver det? Det låter självklart att ha allt till hands, men statistiken visar att vi i snitt slösar bort sex veckor per år på att leta efter den informationen vi behöver för att göra vårt jobb. Samtidigt som både hastigheten vi får till oss information och den totala mängden information bara ökar. Så att organisera dig så att du kan hitta vad du behöver, när du behöver det är viktigare än någonsin. Att sätta av lite tid att organisera din inbox och dina övriga dokument kan tyckas tråkigt, men det är inte hälften så trist som att sitta och skrolla igenom dina mejl eller rota bland papper på skrivbordet i jakt på en försvunnen fil eller dokument.
Prioritera. Organisera. Avancera – och vi menar detta både bokstavligen och bildligt, för det är nu du kommer göra verkliga framsteg – detta skall vara ditt mantra. Vi skall inte gömma oss bakom uttryck som ”Time management” utan bli duktiga på de här två vanorna i stället. Låt det bli ett löfte som håller i längden.