Därför borde en timeout vara överst på din att göra-lista

By 14. juni 2021september 27th, 2023Arbetsvanor, Samarbete, Välbefinnande

Social distansering. HandspritDigitala mötenTrött på det?

Det är vi också, så den här veckan tänkte vi ägna oss åt något annat än Covid-åtgärder och rekommendationer för distansarbete. Vi har alla haft fullt upp och är trötta – så låt oss ta en timeout.  

Är din omedelbara respons “Bra idé, men inte just nu”? Stanna då upp här en sekund. Först och främst behöver du inse är att ditt personliga välbefinnande är minst lika prioriterat – om inte mer – som någon av dina andra arbetsuppgifter.

Till att börja med kommer det att förbättra både din kreativitet och produktivitet att stanna upp innan du blir utmattad, som Alex Soojung-Kim Pang skriver I sin bok Rest: Why You Get More Done When You Work Less: “Ju bättre du är på att vila, desto bättre kommer du att arbeta.” Men just nu är det kanske ännu viktigare att vara medveten om vilken inverkan ditt mentala välbefinnande har på din fysiska hälsa. Det är ett väldokumenterat faktum att ökad stress har en avgörande negativ inverkan på ditt immunförsvar, och ingen vill ha ett nedsatt immunförsvar just nu.

Okej, så det är ett måste att prioritera sin mentala hälsa. Om din nästa fråga är ”Men hur får jag det att bli så då?”, var lugn, vi har en lösning på det också. Som med det mesta är allt som behövs lite planering i förväg. Att återfå en bättre balans är bara tre enkla steg bort:

1. Planera in lite andrum

Självklart är det inte så lätt att lämna jobbet och bara ge sig av (men om det fungerar, gör det)Ta en titt på de närmaste dagarna i din kalender. Vad kan vänta? Om din första reaktion är “inget”, titta igen. För det kommer faktiskt att finnas uppgifter, möten och samtal som kan planeras om. Du vet att det är så. Vi vet att det är så. Så gör det.

2. Kommunicera dina planer

Se till att de åtgärder du väljer att göra för att minska din egen stress inte förvärrar situationen för andraLåt dina kollegor få veta i förväg att du planerar att ta en dag eller två ledigt. Berätta när, och viktigast av allt, förklara varför. Du kommer kanske att märka att ditt initiativ till att ta hand om dig själv inspirerar andraJu fler som aktivt gör något för sin mentala hälsa, desto bättre blir resultatet för hela organisationen.

3. Ändra dina notifieringar

Det är naturligtvis viktigt att ställa in de vanliga autosvaren när du inte är på kontoretmen en ännu bättre idé är att ge både kollegor och kunder en förvarning. Lägg till en extra rad i din vanliga mejlsignatur som signalerar din kommande frånvaro. Det hjälper dig att undvika alla arbetsrelaterade avbrott så att du kan pausa helt och inte bara delvis, och du behöver inte ha dåligt samvete för att du ignorerar arbetssamtal eller mejl om du är säker på att alla har informerats om dina planer i förväg.

Om du tänker efterär det faktiskt så här enkelt att ta en timeoutOch det är just det som är nyckeln: att ändra din inställning. Sluta komma med ursäkter. Vänta inte på rätt tillfälle – det kommer inte att finnas något. Stärk dig i stället med våra råd och få den mentala hälsodagen – eller dagarna – att hända. Försök att fokusera mindre på vad du inte gör och mer på vad du uppnår i ställetReflektion. Tydlighet. Lugn. OmtankeFokus. Vad är viktigare än det?