Är du den effektiva typen?

Svaret är självklart ja – i vissa situationer. Och säkert mindre i andra. Ditt sätt att arbeta beror i hög grad på din personlighetstyp. Om du blir medveten om dina styrkor, svagheter och arbetspreferenser kan du utveckla dina personliga talanger och få en betydligt mer effektiv arbetsdag.

Många företag använder personlighetstypsmodeller för att förstå och utveckla sina medarbetare. Två av de mest använda är DiSC och Insights Discovery och för enkelhetens skull har vi här kombinerat de två modellerna till fyra arketyper:

  • Den Handlingskraftiga och Målinriktade (D/Röd)
  • Den Energiska och Entusiastiska (I/Gul)
  • Den Stabila och Omtänksamma (S/Grön)
  • Den Strukturerade och Analytiska (C/Blå)

Låt oss utforska hur du kan använda din personlighetstyp för att arbeta smartare men kom ihåg, vi är alla en blandning av de olika typerna. Det handlar bara om att känna till sina starkaste drag och använda dem klokt.

1. Den Handlingskraftiga och Målinriktade (D / Röd)

Du går rakt på sak, trivs med utmaningar och fattar snabba beslut. Du strävar efter resultat, älskar konkurrens och får energi av att skapa framsteg. Du är handlingskraftig och driver ofta på för att få saker gjorda.

Tålamod och kompromisser är inte din starkaste sida. Långa diskussioner, byråkrati och långsamma processer kan frustrera dig. Du kan uppfattas som dominerande och din direkta stil kan vara utmanande för andra.

  • Ta ledningen i uppgifter och roller som kräver snabba beslut och handling – men be om hjälp när diplomati eller noggrannhet är viktigt.
  • Skapa en strategi för att undvika förhastade beslut – och strukturera din planering med tydliga deadlines för att behålla överblicken utan att stressa.
  • Kom ihåg att både tempo och kvalitet räknas. Stanna upp och reflektera innan du agerar, ta dig tid att lyssna på andra och delegera för att få stöd.

2. Den Energiska och Entusiastiska (I / Gul)

Du är idérik, social och älskar att inspirera andra. Du trivs med nya impulser, spontana processer och ett högt arbetstempo. Din entusiasm smittar av sig, och du har lätt för att motivera och skapa dynamik i team.

Struktur, deadlines och rutinuppgifter kan tömma dig på energi. Du tappar snabbt intresset om saker blir för detaljerade eller förutsägbara. Din entusiasm kan göra att du lovar mer än du kan hålla.

  • Ta roller där din energi och entusiasm motiverar andra – och skapa enkla system och att-göra-listor för mer rutinmässiga uppgifter.
  • Använd din kalender för att planera fokuserade arbetspass utan avbrott – och sätt deadlines för att säkerställa att du avslutar dina projekt i tid.
  • Se till att ge utrymme och lyssna aktivt på andras input i samarbetet – och se till att avsluta innan du kastar dig över nya, spännande idéer.

3. Den Stabila och Omtänksamma (S / Grön)

Du är samarbetsvillig, lojal och en god lagspelare. Du trivs i en trygg och harmonisk arbetsmiljö där alla får plats. Du är tålmodig, empatisk och skapar stabila relationer runt dig.

Konflikter, snabba förändringar och brist på tydlighet kan göra dig osäker. Du har svårt att säga nej och kan ta på dig för mycket. Beslutsfattande kan ta tid eftersom du vill försäkra dig om att alla är nöjda.

  • Ta ansvar för uppgifter där din förmåga att skapa relationer är värdefull – men var medveten om att sätta gränser och säga nej till uppgifter som inte är dina.
  • Skapa struktur och planera din arbetsdag med prioriterade uppgifter, så att du undviker att ta över för mycket eller bli överväldigad av nya uppgifter.
  • Kom ihåg att vara modig och ta initiativ – dina idéer är värdefulla – och be om tydliga förväntningar för att undvika missförstånd.

4. Den Strukturerade och Analytiska (C / Blå)

Du är systematisk, noggrann och trivs med logik och struktur. Du älskar att dyka ner i detaljer, analysera data och säkerställa att arbetet är felfritt. Du har ett metodiskt arbetssätt och levererar kvalitet i allt du gör.

Tidsfrister, snabba beslut och oförutsägbara situationer kan stressa dig. Du kan fastna i detaljer och vara tveksam till att agera om du inte har all information på plats.

  • Ta dig an uppgifter där din detaljfokus och analytiska förmåga skapar värde – men lär dig också att acceptera ”good enough” i mindre kritiska situationer.
  • Dela upp komplexa uppgifter i delmål för att säkerställa framsteg utan att förlora överblicken – och fokusera på det viktigaste så att du inte drunknar i detaljer.
  • Se till att kommunicera dina analyser kort och koncist så att andra förstår dina poänger – och öva dig i att agera snabbare, eftersom allt inte kräver fullständig information.

Använd din personlighetstyp medvetet

Om du förstår och respekterar din personlighet, dina styrkor och utmaningar, kan du skapa arbetsvanor som håller. Genom att anpassa ditt arbetssätt kan du arbeta smartare, trivas bättre och skapa bättre resultat – både för dig själv och ditt team.

Så vilken typ är du? Och hur kommer du att använda din nya kunskap? Om du behöver hjälp att komma i gång eller hitta en bättre balans i ditt arbetsliv, finns vi här för dig.

Vårt jobb är att göra dig bättre på ditt!

Sök

Kategorier

Anmälan

Ta emot vårt månatliga nyhetsbrev med aktuell kunskap om effektiva arbetsvanor och ett hållbart arbetsliv.

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.